ایران پزشک

پایگاه خبری ایران پزشک

ایران پزشک

پایگاه خبری ایران پزشک

شرایط اهدای پلاکت به روش فرزیس

سه شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ق.ظ

شرایط اهدای پلاکت به روش فرزیس مطابق مواردی است که برای اهدا کنندگان خون کامل در نظر گرفته می‌شود. اهدا کننده پلاکت باید همه شرایط یک اهدا کننده خون را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایران پزشک، پلاکت‌ها برای جلوگیری از خون‌ریزی در بیمارانی که از کاهش عملکرد یا تعداد پلاکت‌ها رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

خون کامل در مواردی همچون آسیب‌های منجر به خون‌ریزی در تصادفات و در اعمال جراحی که فرد مقدار زیادی خون از دست داده و در نوزادانی که نیاز به تعویض خون دارند، استفاده می‌شود.



پلاسما و فرآوده‌های آن نیز در درمان موارد مختلفی همچون خون‌ریزی، کاهش مایعات و عفونت‌ها و بیماری‌های نقص ایمنی استفاده می‌شود.

با ابداع روش‌های درمانی جدید و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان خون و سایر بیماری‌های خونی، روز به روز بر تعداد افراد نیازمند به تزریق پلاکت افزوده می‌شود و از سوی دیگر محصولات پلاکتی به روش‌های معمول حداکثر به مدت 5 روز قابل نگهداری هستند؛ بنابراین تامین واحدهای پلاکتی مورد نیاز با بهترین کیفیت و سالم‌ترین روش‌های ممکن از فعالیت‌های عمده سازمان انتقال خون است. از آن‌جا که تهیه پلاکت به روش فرزیس تعداد واحدهای پلاکتی بیشتری را از یک اهداکننده در اختیار قرار می‌دهد، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پلاکت هم می‌تواند از خون کامل که اهداکنندگان در اختیار سازمان انتقال خون قرار می‌دهند جدا شود و هم می‌تواند توسط فرآیندی به نام پلاکت فرزیس به طور مستقیم اهدا شود. پلاکت فرزیس به معنی خارج کردن پلاکت خون و برگشت دادن سایر اجزای خون از جمله گلبول‌های قرمز، سفید و پلاسما به اهدا کننده است. در روش پلاکت فرزیس، اهدا کننده به جای خون کامل، فقط پلاکت‌های خود را اهدا می‌کند و بدین ترتیب یک اهدا کننده می‌تواند 5 تا 6 برابر روش معمول، پلاکت اهدا کند. همچنین دفعات مجاز پلاکت فرزیس، 2 بار در هفته و در مجموع حداکثر 24 بار در سال است و حداقل باید 48 ساعت بین دفعات پلاکت فرزیس فاصله باشد.

شرایط اهدای پلاکت به روش فرزیس مطابق مواردی است که برای اهدا کنندگان خون کامل در نظر گرفته می‌شود. اهدا کننده پلاکت باید همه شرایط یک اهدا کننده خون را داشته باشد. به طور مثال سلامت کامل، سن بالای 18 سال، وزن بالای 50 کیلوگرم، خودداری از رفتارهای پرخطری که فرد را در معرض بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون قرار می‌دهد از جمله این شرایط است.

اهدا کننده پلاکت از 48 ساعت قبل نباید داروهای حاوی آسپیرین مصرف کند. چون این داروها فعالیت پلاکت را مختل می‌کنند. تعداد پلاکت‌های اهدا کننده حداقل 150 هزار عدد در هر میلی متر مکعب باشد. در مجموع هر عاملی که مانع اهدای خون کامل می‌شود، برای اهدای پلاکت نیز مانع محسوب می‌شود.

حداقل فاصله بین اهدای خون کامل و اهدای پلاکت فرزیس همانند فاصله لازم بین دو نوبت اهدای خون کامل، یعنی 56 روز است.

پایان پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی